Arbetsgivare utan kollektivavtal
Är du en arbetsgivare utan kollektivavtal kan dina medarbetare få omställnings- och kompetensstöd av den offentliga omställningsorganisationen.
I stödet ingår rådgivning och vägledning med en personlig rådgivare så att de kan hitta nytt jobb, studier eller starta eget företag. Stödet gäller för uppsagda medarbetare, medarbetare med en tidsbegränsad anställning och anställda.
För att dina medarbetare ska kunna få omställnings- och kompetensstöd ska du som arbetsgivare:
- vara verksam i Sverige och registrerad hos Skatteverket
- inte vara bunden av ett kollektivavtal
- inte finansiera en registrerad omställningsorganisation
Medarbetaren ansöker om stödet
Omställnings- och kompetensstödet är frivilligt, individuellt utformat och kostnadsfritt. Det är medarbetaren själv som väljer att ansöka om stödet.
Läs mer om rådgivning och vägledning
Läs mer om yttrande till CSN för omställningsstudiestöd
Villkor för att få tjänsterna rådgivning och vägledning
För att kunna ta del av tjänsterna rådgivning och vägledning finns det ett antal villkor man måste uppfylla.
Så här kan du som arbetsgivare hjälpa dina medarbetare
Dina medarbetare som blir uppsagda på grund av arbetsbrist, sjukdom eller för att en tidsbegränsad anställning upphör har rätt till stöd från den offentliga omställningsorganisationen om de uppfyller villkoren.
Hjälp dina medarbetare genom att:
- Informera om omställnings- och kompetensstödet och berätta att det finns.
- Skriv anställningsbevis och arbetsgivarintyg som de kan använda vid ansökan.
Skapa digitala arbetsgivarintyg
Sveriges a-kassor har en tjänst där man som arbetsgivare kan skapa digitala arbetsgivarintyg.
https://www.arbetsgivarintyg.nu Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 15 oktober 2025