Gå till innehåll

Kartläggningssamtal

Är du uppsagd eller arbetslös och har ansökt om rådgivning hos oss ringer vi upp dig och genomför ett kartläggnings­samtal.

Syftet med kartläggnings­samtalet är att ge dig mer information om tjänsten och ta reda på hur vi på bästa sätt kan hjälpa dig.

Inför och under kartläggningssamtalet

Du behöver inte förbereda dig på något särskilt sätt inför samtalet. Det viktigaste är att du sitter på en lugn plats och har tid att genomföra samtalet.

Frågor under kartläggningssamtalet

Vi ställer ett antal frågor till dig om bland annat din nuvarande arbetssituation, arbetslivserfarenhet, utbildning, erfarenhet av att söka jobb och vilken typ av förändring du vill göra. Vi frågar också om du behöver förstärkt stöd på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning och om du tror att sex eller tolv månaders rådgivning passar dig bäst.

Vi bokar kartläggningssamtalet i god tid

Vi bokar kartläggnings­samtalet med dig cirka en vecka i förväg. Vi bokar genom att ringa upp dig eller skicka en kallelse med e-post. Kartläggnings­samtalet sker sedan via telefon och pågår cirka 20 till 30 minuter.

Vad händer efter kartläggningssamtalet?

Vi sammanställer samtalet och tar sedan beslut om din ansökan. Vi skickar beslutet till din e-postadress. Om vi beslutar att du får rådgivning kontaktar en av våra rådgivare dig inom fem arbetsdagar. Du ska få ett första möte inom tio arbetsdagar.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
3 november 2025
Hjälpte informationen på denna sida dig?